De er vant til å bli brukt i mange reklamesammenhenger, men at idrettskarrieren deres skulle gi dem jobb som kunderådgiver i bank, var en ny vri. – Egentlig tror jeg ikke det er så lang vei fra rollen som toppidrettsutøver til rollen som kunderådgiver i bank. Jeg kan bruke mange av mine ferdigheter fra min idrettskarriere, som for eksempel evnen til å jobbe målrettet på vegne av et lag – der jeg og kunden sammen utgjør et lag og deler ambisjonen om å nå målet, sier Sondre Paulsen. – I rollen som rådgiver her blir han nesten som en privat trener på økonomi for våre kunder, sier banksjef i Sparebanken Sør, Sidsel Christiansen og smiler.

Hjelpe med å nå målet
– Dette med å sette seg delmål på veien for å kunne høste mer langsiktige gevinster, er noe jeg er trent opp til og som jeg kan hjelpe mine kunder til å se nytten av. Jeg tror jeg vet en del om hva som skal til for å gi seg selv motivasjon nok til å gjøre de grepene som skal til for å nå sine mål. Og dette tenker jeg er helt overførbart til min jobb som rådgiver i bank, sier Sondre. – Det ligger en stor verdi i den bakgrunnen profilerte idrettsfolk som både håndballspiller Sondre Paulsen og tidligere Start-spiller Kristofer Hæstad har med seg i bagen. En verdi som helt klart kommer kunden til gode. Egenskaper i kraft av den erfaringen de har som lagspillere og proffe idrettsutøvere, kan direkte hjelpe kunden til å nå sine økonomiske mål, sier Sidsel Christiansen. Kristofer har allerede jobbet tre år som kunderådgiver i Sparebanken Sørs avdeling i Kristiansand, og har bevist at han ikke bare er god med ball, men også god til å spille på lag med kunden og bidra til å spille dem gode med sin økonomi.

Fortsetter som spiller
– Vi er relasjonsbanken i vår landsdel og har ambisjon om en langsiktig nærhet til våre kunder. Sparebanken Sør er gode på lokal forankring, og nå er vi også forankret i lokale idrettshelter, sier Sidsel. Sondre Paulsen spiller fortsatt på ØIF, og har tenkt å fortsette med det selv når han starter i jobb som kunderådgiver i Sparebanken Sør i Arendal i august. Kristofer Hæstad lot Start-skjorta ligge på hylla da han begynte i banken. Banken har veldig god erfaring med det Kristofer har tilført, og tror Sondre vil ha samme positive virkning på kundene. Sondre ble kåret til årets forbilde på Idrettsgallaen i 2016. Vi setter pris på å ha medarbeidere som er forbilder for mange. Dette tror vi våre kunder også vil merke, sier banksjefen.

– Vil prate fotball
Som profilerte idrettspersoner, er idrettsguttene vant til å bli satt i bås som kun idrettsfolk. Akkurat det kan by på utfordringer når de plutselig skal være kunderådgivere i bank, og nå skal inn og vurdere andre menneskers mulighet for å kjøpe hus eller bil. Begge har tatt utdannelse ved siden av idrettskarrieren, og har naturligvis den fagkunnskapen som trengs. Men det er det ikke alle som vet. – Fortsatt er det veldig mange som helst vil prate fotball med meg når de kommer i banken, sier Kristofer og smiler.

Det er helt greit. Så lenge kundene også opplever at han er en dyktig bankrådgiver og kan dreie praten litt i den retning også. Midtbanespilleren er vant til å ha kontroll på situasjonen, skaffe overblikk og ta en vurdering av hva som skal gjøres. I banken er det å skaffe seg oversikt over kundens totale, økonomiske situasjon sentralt. Når oversikten over økonomien og kjennskap til kunden er på plass, har man kunnskapen som skal til for å kunne bidra med gode råd om hva som kan være lurt å gjøre for å få til det kunden har behov for.

Fra treningstøy til slips
Sondre gleder seg til å komme i gang til høsten. – Nå må jeg bytte ut treningstøyet med skjorte og slips, sier han, som ved siden av ØIF har vært ansatt i skolen i 8-10 år.
Han skal fortsette i ØIF, og banken tilrettelegger for dette. Det er mange som ser kampene, og som har et forhold til Sondre Paulsen. – For våre kunder er det viktig å få en god relasjon og kjemi med rådgiveren, og slik vi kjenner Sondre, er vi overbevist om at våre kunder etter hvert vil nyte godt av hans både faglige og menneskelige egenskaper, sier Sidsel. Sondre var litt redd for å ikke passe inn som striglet bankansatt. – Men jeg hørte av Sidsel at bankfolk ikke er så A4 som mange tror. Det passer meg godt, sier han og smiler.