NORGES BESTE KULTURSJEF
Etter å ha tenkt enda litt, la hun frem ideen for Arendals kultursjef, Linda Sætra.– Hun er den beste kultursjefen i hele ­Norge! Alltid til stede der hun er. Jeg unner alle andre kommuner en kultursjef som henne, sier den engasjerte arendalskunstneren. Som bybildet nå viser, likte altså kultursjefen kunstnernes idé. Med et samarbeid mellom Arendal kommune, Kanalselskapet, Arendal Byselskap, Arendal By og Jotun, har vi nå malte, tropiske kanaler i Arendal sentrum. De to kunstnerne forteller at folk har vært nysgjerrige når de har holdt på å male, og de aller, aller fleste har vært positive.

LANSERER GATEKUNSTFESTIVAL
– De som går forbi synes det er veldig flott. Forleden kom det noen amerikanske cruiseskipturister som skrøt veldig og tok selfier med gatekunsten. En lokal som sliter psykisk sa at å se gatekunsten gjorde dagen mye lysere. Gatekunst er helsefremmende og tiltrekker seg turister. Tiden er overmoden for slike stunt. Særlig voksne trenger litt mer lekenhet i livet, mener Ane. Coolart står blant annet bak to store gatekunstprosjekter i Kristiansand. Hvert år ønsker Coolart Productions å ha nye prosjekter som overrasker og sprer glede. De håper at asfaltkunstverket i Arendal er en kickstart på gatekunstfestival i Arendal, Arendal Coolart. – Tanken er å spre glede og forskjønne bybildet på en urban måte, påpeker kunstnerne.

BØLGER I BLIKKET
Arendal kommunes kultursjef, Linda Sætra, er oppdragsgiver for det som muligens er årets største snakkis i Arendal sentrum. Du kan nemlig ikke bevege deg gjennom byen uten å få øye på den turkise og glitrende kanalen, som er fylt med havfruer, fisker og andre eksotiske skapninger. Prosjektet finansieres sammen med Arendal By, Kanalselskapet og Arendal Byselskap.
Kultursjefen kommer dansende over kunstverket før hun forklarer tilfeldige forbipasserende om prosjektet.
– Folk er utrolig nysgjerrige, og dette begeistrer og engasjerer – skaper bølger, sier Linda og fortsetter:
– Det er jo nettopp det kunst skal gjøre. Å bringe kunst ut i byen der hvor alle beveger seg og å gjøre byen mer levende med farge og fantasi, er den viktigste grunnen til at jeg ville støtte dette prosjektet.

– VÅR VÅTESTE DRØM
I nærmere 30 år har entusiastiske kanalforkjempere stått på for å få et positivt politisk vedtak slik at byen igjen kan få kanalene tilbake.
– Arendal sentrum har i sin eksistens knapt vært uten kanaler. Det er på tide å grave opp gullet. Fra naturens side er det å grave opp kanalen et viktig miljøtiltak både på grunn av giftig avfall i bunnen av Kittelbukt og Pollen, og som nødvendig tiltak mot overflatevannsproblematikken i sentrum, hevder Céline Thommesen, leder av Kanalselskapet.

– Det var en lykkens dag da kultursjefen ringte og inviterte på møte for å høre om dette var et prosjekt Kanalselskapet kunne støtte, både kunstnerisk og økonomisk, forteller Céline. Hun hevder at kanalforkjemperne er ekstremt tålmodige og at de har norgesrekord i antall år noen har kjempet for et byutviklingsprosjekt, som det å grave opp historiske kanaler er.


– Vår kampsak er at en kanal skal starte i Pollen og munne ut i Kittelsbukt, være dyp nok til vanlig båt og bred nok for to båter. En tilgjengelig kanal for folket. Den ekte kanalen bør åpne 7.mai 2023, da er nemlig Arendal 300 år. I disse dager har vi opprettet stiftelse, som skal jobbe tett med offentlige planprosesser og finansiering. Ønsker noen å støtte oss økonomisk eller på annen måte: sjekk kanalselskapet.no, avslutter Arendals-patrioten Céline Thommesen.
Hun kaster et drømmende blått blikk mot kanalkunstverket på Kanalplassen og peker på Kanalselskapets våte drøm.

FALT FOR KANALFLØRTEN
Peder Syrdalen er styreleder i Arendal By AS, som har vært med på å finansiere gatekunstprosjektet. – Styret syntes det var en veldig god idé, sier Peder Syrdalen.
Hans inntrykk er at folk synes det er kult. – Det er tøft å rigge med gatekunst, og gøy å få det til Arendal, synes han. – Vi falt for Coolarts’ flørt med kanaler og er glade for å kunne bidra til realisering av Norges kanskje største gatekunstverk på bakkenivå. Vi har tro på at kunstverket bidrar til nysgjerrighet og mer besøk til Kanalplassen, sier daglig leder i sentrumsselskapet Arendal By, Hanne Gulbrandsen. Arendal By er pådriver for en attraktiv by og mener Kanalplassen og byens gjester fortjener mer enn en grå bakke til hverdag og fest. – Derfor har vi stor tro på at en ny kanal fra Pollen til Kittelsbukt vil heve bykvaliteten betraktelig, og gi nye muligheter, legger Hanne til.